ابلاغ روزانه ۵ بخشنامه به مدارس اصلا اتفاق خوبی نیست

به گفته گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درون گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل وزارت آموزش‌ و پرورش تحت عنوان همایش «تدبیر و امید و گام دوم انقلاب» که امروز درون سالن شهید بهشتی اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما ازبرای مدرسه محوری پنج برنامه را اجرا کرده‌ایم و درون سال پس با قوت بیشتری این طرح را پیش می‌بریم؛ نظام انتخاب و انتصاب مدیران پله و برنامه  اول بود؛ انتخاب مدیر مدرسه باید از میان همگان انتخاب شود نه صرفا کسی که با منِ مدیر منطقه آشناست؛ درون این مسیر ما همه توانمان را بر روی انتخاب مدیر مدرسه می‌‌گذاریم چون درصورتیکه مدیر توانمند و کاربلد باشد حدود ۷۰ درصد مشکلات مدرسه حل می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه دوم سنجش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس بود؛ مدیران باید درون دوره‌هایی شرکت کنند و گواهینامه دریافت خواهند کرد بنابراین درصورتیکه همین مدیران ازبرای سال پس شایستگی لازم را نداشته باشند نمی‌توانند مدیر باشند.

بطحایی با یادآوری سومین برنامه به این معنی شفافیت درون عملکرد مدرسه گفت: این برنامه یک نوع نظارت ذی‌نفعان بر مدرسه هست؛ ما به هر مدرسه یک داشبورد مدیریتی می‌دهیم و بخشی از آن درون اختیار والدین هست تا وضعیت برنامه‌های مدرسه درون قسمت‌های مختلف را ببینند که آیا پیشرفت کرده هست یا نه و خوشبختانه این برنامه بسیار خوب بوده هست و ما وضعیت مدارس را درون این زمینه مستمراً نظارت می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه ویژه مدارس تحت عنوان بوم، گفت: ازبرای این برنامه، سازمان پژوهش شهامت به خرج داد و بخشی از ساعات دروس رسمی را به مدرسه واگذار کرد تا مدرسه خودش محتوای برنامه‌های آن دو ساعت را برنامه‌ریزی کند، البته این کار باید درون چارچوب برنامه‌ ابلاغی باشد.

وزیر آموزش و پرورش، پنجمین برنامه مدرسه محوری را تفویض اختیار به مدارس عنوان کرد و افزود: درون بعضی از استان‌های ما درون طول یک سال درون هر روز ۵ بخشنامه به مدارس ابلاغ شده هست که اصلا اتفاق خوبی نیست ازبرای همین اخیرا بخشنامه‌ای را صادر کردم مبنی بر آنکه غیر از وزیر و مدیرکل استان هیچکس دیگری حق ابلاغ بخشنامه‌ به مدارس را ندارد.

وی افزود: به امید خدا این پنج برنامه را که سیاست‌های وزارتخانه‌ هست، به پیش می‌بریم و امیدوارم با کاری که درون معاونت توسعه مدیریت می‌شود زمینه بودجه‌ریزی عملکردی و عملیاتی مهیا شود و این برنامه‌ها به خوبی پیش بروند.

بطحایی افزود: البته درون سال ۹۷ دو کار بسیار خوب دیگر را که با استقبال گسترده مواجه شد، انجام دادیم؛ یکی افزایش مشارکت معلمان درون صندوق ذخیره از طریق انتخاب مستقیم  و دیگری کار ازبرای انتخاب عضویت معلمان درون شورای عالی آموزش و پرورش با رأی فرهنگیان بود؛ این اقدامات درون راستای مشارکت هرچه بیشتر فرهنگیان درون بخشهای بالادستی وزارتخانه هست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «باید گفت‌وگوی ما با جامعه ذی‌نفعان بیشتر شود»، خاطرنشان کرد:ما همه درون وزارت آموزش و‌ پرورش عضو یک تیم هستیم؛ همه درون یک زمین گیم می‌کنیم؛ اگرچه هریک مأموریتی داریم ولی هدف همه ما یکی هست. شرط موفقیت ، همگرایی و هم‌سویی و هماهنگی و یکپارچگی ماست؛ باید همدیگر را تقویت کنیم چون همگی عضو یک خانواده هستیم و باید با هم هم‌سو بود.

وی درون بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه «وظیفه قسمت کارشناسی ارائه گزینه‌های مختلف ازبرای حل بحران به قسمت مدیریتی هست»، گفت: مدیران باید بهترین گزینه‌های ارائه شده توسط کارشناسان ازبرای حل مسائل را انتخاب و اجرا کنند ولی متاسفانه اکنون تصویر این مسیر وجود دارد.

بطحایی ادامه داد: یکی از مشکلات این هست که حوزه ستادی درون مواردی، کار اصلی خود به این معنی تبیین مسأله و ارائه مسیر‌حل را انجام نمی‌دهد و به جای ارائه راهکار، مسأله را تشریح می‌کند. درون حالی که بجای تشریح مسأله باید  مسیر‌حل ارائه داد که آن هم باید براساس شرایط، امکانات و محدودیت و توانایی‌ها باشد.

وی گفت: امیدوارم سال آینده سال پر خیر و برکتی ازبرای کشور و آموزش و پرورش باشد و با برگزاری بیشتر این جلسات، به راهکارهای بسیار خوبی ازبرای حل مشکلات‌ دست یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *