مدیران مدارس موظف به حضور درون برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند

به گفته گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فریبرز حمیدی مشاور و جانشین وزیر درون ستاد راهبردی مدرسه محوری با اشاره به‌ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منبع ها انسانی، اظهار کرد: ازآنجایی‌ که آموزش، بهسازی مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توجه به بالندگی آن‌ها از عوامل با اهمیت ایجاد تحول درون نظام آموزشی به شمار می‌آید که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهره‌وری و توسعه نیروی انسانی می‌شود، ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منبع ها انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس باهدف آموزش و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران عملیاتی، بیش از هر وقت دیگری احساس می‌شود.

وی افزود: این با اهمیت، درون سیاست‌های کلی ایجاد تحول درون نظام آموزش‌وپرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گرفته و وزارت آموزش‌وپرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای منبع ها انسانی شده هست.

مشاور و جانشین وزیر درون ستاد راهبردی مدرسه محوری بابیان اینکه درون این برنامه قرار هست هر یک از مدیران مدارس به رهبر مدیریت آموزشی تبدیل شوند، گفت: تفویض اختیار و مدرسه محوری احتیاج به تأیید شایستگی مدیران مدارس دارد تا آن‌ها بتوانند به‌عنوان رهبران آموزشی و تربیتی درون مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.

وی درون ادامه اضافه کرد: هرچند آیین‌نامه مدارس، سند تحول، شوراهای مدارس و مشارکت اولیا درون اختیار مدیر مدرسه قرار دارد ولی زمانی مدیر مدرسه می‌تواند به‌تنهایی ازبرای اداره مدرسه تصمیم‌گیری کند که خود شایستگی‌های لازم را داشته باشد.

مشاور و جانشین وزیر درون ستاد راهبردی مدرسه محوری تصریح کرد: ازبرای اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، ابتدا شایستگی‌ها تعریف و معیارهای لازم معلوم شد که شایستگی‌ها شامل مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دانش، باورها و توانایی‌های یک مدیر هست و به‌صورت رفتاری درون نتایج عملکرد ممتاز یک زمینه شغلی معلوم می‌شود.

حمیدی ادامه داد: مدل شایستگی حرفه‌ای یک فرصت معتبر و قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری هست مبنی بر اینکه یک مدیر چه توانمندی‌ها و نگرش‌هایی باید داشته باشد که به‌صورت رفتاری، خروجی عملکرد مدیر را تحقیق کند.

وی با اشاره به اینکه درون این برنامه مدیران درون دو قسمت شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای موردسنجش قرار می‌گیرند، اظهار کرد: شایستگی‌های عمومی شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی، رغبت‌ها و باورهای ارزشی و شایستگی حرفه‌ای شامل مجموعه معرفت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها هست که ازبرای این قصد اصولی همچون جامعیت، انگیزش و فرآیندها انتخاب‌ شده هست.

حمیدی اضافه کرد: نتیجه این توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری، تأکید بر استفاده کردن از ظرفیت داخلی و خارجی مدارس، ایجاد رقابت میان مدیران، ایجاد زمینه ازبرای استانداردسازی مدیریت آموزشی و تضمین کیفیت مدارس خواهد بود.

مشاور و جانشین وزیر درون ستاد راهبردی مدرسه محوری خاطرنشان کرد: همه مدیران مدارس موظف به حضور درون برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند و درون آخر دوره به شرکت‌کنندگان گواهی صلاحیت و شایستگی مدیریت مدرسه ارائه می‌گردد.

وی توجه همه‌جانبه به مجموعه شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیر مدرسه، به‌روزرسانی مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفت‌های علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکارهای انگیزشی لازم ازبرای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقه‌مند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه و مشارکت درون ارتقای صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای و اصلاح فرآیندها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگی‌های این برنامه برشمرد.

حمیدی تأکید کرد: اجرای این برنامه توانمندسازی مدیران مدارس ازبرای مداخله و بهسازی سازمان‌یافته فرآیندهای اداره مدرسه درون چارچوب الگوی مدرسه محوری و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران و انجام اصلاحات لازم را محقق خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *